KOMPARATIVNA ANALIZA OBRAZOVNIH PROGRAMA U PENALNIM USTANOVAMA SAD-A, ŠVEDSKE I SRBIJE

Glavni sadržaj članka

Jovana Turudić Borka Malčić

Apstrakt

Motivacija za bavljenje tematikom obrazovanja u penalnim ustanovama proizašla je iz potrebe da se analiziraju aktuelni obrazovni programi u SAD-u, Švedskoj i Srbiji kako bi se uvidele progresivne ideje i radilo na jačanju obrazovne platforme u ustanovama za izvršenje krivičnih sankcija Republike Srbije. Kao polazne osnove iznete su istorijska perspektiva i zakonska regulativa obrazovanja u zatvorima. Metodom analize sadržaja istraženi su obrazovni programi koji se realizuju u SAD-u, zemlji sa najvećim brojem obrazovnih programa za odrasle osuđenike, i u Švedskoj, zemlji poznatoj po progresivnim obrazovnim idealima. Primenom komparativne analize zaključuje se da su obrazovni programi osuđenika u Švedskoj primer koji treba da prate penalne ustanove u Srbiji. Treba slediti ideju visokog vrednovanja obrazovanja i ulaganja u modernizaciju obrazovnih programa. Dalje bavljenje ovom temom zahteva nastavak teorijskih i empirijskih istraživanja, a njih bi trebalo usmeriti ka ispitivanju obrazovnih potreba zatvorenika i motivacije osuđenih lica za učestvovanje u obrazovnim programima.

Detalji članka

Broj časopisa
Sekcija
Članci

Reference

Adedoyin, A. C., & Perry, A. (2020). A Systematic Review of Effective Educational Interventions to Address Prison Recidivism among African American Males. The Journal of Criminal Justice Professionals, 1(2), 70–79.

Anders, A. D., & Noblit, G. W. (2011). Understanding effective higher education programs in prisons: Considerations from the incarcerated individuals program in North Carolina. Journal of Correctional Education, 62(2), 77–93.

Behan, C. (2014). Learning to escape: Prison education, rehabilitation and the potential for transformation. Journal of Prison Education and Reentry, 1(1), 20–31.

Brewster, D. R., & Sharp, S. (2002). Educational Programs and Recidivism in Oklahoma: Another Look. The Prison Journal, 82(3), 314–334. https://doi.org/10.1177/0032885502082003

Coates, D. S. (2016). Unlocking Potential: A review of education in prison. Ministry of Justice of UK.

Davis, L. M., Bozicki R., Steele J. L., Saunders, J., & Miles, J. N. V. (2013). Evaluating the effectiveness of correctional education: A meta-analysis of programs that provide education to incarcerated adults. RAND Corporation.

Esperian, J. H. (2010). The effect of prison education programs on recidivism. Journal of Correctional Education, 61(4), 316–334.

Flynn, N., & Higdon, R. (2022). Prison Education: Beyond Review and Evaluation. The Prison Journal, 102(2), 196–216. https://doi.org/10.1177/003288552210792

Hall, L. L. (2015). Correctional education and recidivism: Toward a tool for reduction. Journal of Correctional Education, 66(2), 4–29.

Hawley, J., Murphy, I., & Souto-Otero, M. (2013). Prison Education and training in Europe. current stay-of-play and challenges. European Commission.

Ilijić, L., Pavićević, O. i Glomazić, H. (2016). Potrebe i mogućnosti obrazovanja osuđenika. Andragoške studije, 11, 75–93. https://doi.org/10.5937/andstud1602075I

Ilijić, Lj. (2016). Uticaj obrazovanja i profesionalnog osposobljavanja na redukciju recidivizma kod osuđenih lica [Neobjavljena doktorska disertacija]. Univerzitet u Beogradu. https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/6758

Jovanić, G. i Petrović, V. (2017). Potrebe, praksa i efektivnost obrazovanja i profesionalnog osposobljavanja osuđenih. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 16(2), 199–221.

Jukić, R. i Sabljo, M. (2017). Penološka andragogija–zatvorski tretman i mogućnosti resocijalizacije zatvorenika. Andragoški glasnik: Glasilo Hrvatskog andragoškog društva, 21(1–2), 27–36.

Knežević, O. (2023, January 12). Prison education across the U.S. Degree Choices. https://www.degreechoices.com/blog/prison-education-usa/

Knežić, B. (2017). Obrazovanje osuđenika: način da se bude slobodan. Institut za kriminološka i sociološka istraživanja.

Knežić, B. i Ilijić, L. (2016). Stručno obrazovanje osuđenika: iskušenja nade. Obrazovanje odraslih, 16(2), 51–72.

Knežić, B. i Savić, M. (2013). Obrazovanje u zatvoru - od prava do realizacije. Andragoške studije, 1, 99–116.

Knežić, B. i Stojanović, M. (2015). Odnos recidivista prema obrazovanju u KPZ. Zbornik Instituta za kriminološka i sociološka istraživanja, 34(2), 63–77.

Ministartvo pravde Republike Srbije (2006, april). Statistika. Uprava za izvršenje krivičnih sankcija, Ministarstvo pravde Republike Srbije. http://www.uiks.mpravde.gov.rs/lt/articles/statistika/

Ministarstvo pravde Rebuplike Srbije (2009). Godišnji izveštaj o radu uprave za izvršenje krivičnih sankcija za 2009. godinu. http://www.uiks.mpravde.gov.rs/images/izvestaj%202009.pdf

Nacionalna služba za zapošljavanje (2013). Podrška stručnom obrazovanju i obuci u zatvorskim ustanovama Srbije. https://www.nsz.gov.rs/live/info/podr_ka_stru_nom_obrazovanju_i_obuci_u_zatvorskim_ustanovama_srbije.cid2696

Nordic Cooperation – Nordic Prison Education (2009). Education in Nordic prisons: Prisoners' educational backgrounds, preferences and motivation. Nordic Council of Ministers.

Pettit, M. D., & Kroth, M. (2011). Educational services in Swedish prisons: successful programs of academic and vocational teaching. Criminal Justice Studies, 24(3), 215–226.

Prison Education: Mapping of key data (2012). Annex 6 – Case study: The Learning Centre, Sweden. GHK – European Commision.

Prison Education Project (n.d.). https://www.prisoneducationproject.org/

National Reentry Resource Center. (n.d.). Second Chance Act. https://nationalreentryresourcecenter.org/second-chance-act

Steurer, S. J., & Smith, L. G. (2003). Education Reduces Crime, Three-State Recidivism Study - Executive Summary. Lanham, MD: Correctional Education Association.

Tanjević, N. (2019). Pravo na obrazovanje i rad osuđenika-raskorak između potrebe i mogućnosti. Trendovi u poslovanju, 7(1), 7-14.

UNESCO Institute for Lifelong Learning. (2021). Education in prison: a literature review. UNESCO.

Vacca, J. S. (2004). Educated prisoners are less likely to return to prison. Journal of Correctional Education, 55(4), 297-305.

Walk, D., Haviv, N., Hasisi, B., & Weisburd, D. (2021). The role of employment as a mediator in correctional education's impact on recidivism: A quasi-experimental study of multiple programs. Journal of Criminal Justice, 74, 101815. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2021.101815

World Prison Brief (2021). https://www.prisonstudies.org/

Zakon o izvršenju krivičnih sankcija (2014). Službeni glasnik RS, br. 55/2014.